De aardappel, een gezond product

Aardappelen zitten barstensvol goede en belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine C, B1, B6, magnesium, zink, koolhydraten, ijzer, foliumzuur, vezels en zijn van nature vrij van gluten. Aardappelen passen daarom heel goed binnen een gezond en gevarieerd voedingspatroon. In gebieden waar voedselschaarste is vanwege armoede of oorlog biedt de voedingsrijke en snel te telen aardappel uitkomst. En voor consumenten die liever kiezen voor voeding met weinig calorieën biedt de aardappel eveneens uitkomst. Kortom, de aardappel is voor iedereen.
 

Hoe we bijdragen:

  1. Ontwikkelen van nog gezondere aardappelrassen en -concepten
  2. Voorlichting over de bijdrage van de aardappel binnen een gezond voedingspatroon
  3. Helpen van mensen met financiële problemen in de regio of verbeteren van de inkomensstandaard van kleine huishouden in ontwikkelende gebieden

 

A – Ontwikkelen gezondere aardappelrassen en -concepten

Wij besteden meer aandacht aan de rol van de aardappel in het voedingspatroon van de consument. Daarom doen we onderzoek naar smaak, vertering en verschillende gezondheidsaspecten.
 

Perupa's®

Ze passen in een gezond voedingspatroon: onze Perupa’s®. Deze gekleurde aardappelen, afstammend van de Peruaanse aardappelen uit het Andesgebergte, bevatten 40-150 mg/100g van de kleurstof anthocyaan.

Lees meer over Perupa's
 

Low-cal en low-carb doorbraak: Leon&León

Frites met 30% minder calorieën, koolhydraten en vet, kan dat? Ja dat kan! Samen met schrijver Leon de Winter, León Eijsman en De Korrel hebben we het bedrijf Fries4All opgezet. Gezamenlijk zijn we er in geslaagd frites te ontwikkelen die véél minder calorieën, koolhydraten en vet bevatten onder de naam Leon&León.

De frites worden gemaakt van de koolhydraatarme aardappel Colomba en worden bereid in de airfryer. Dankzij een speciale coating zijn de frites krokant aan de buitenkant en blijven smeuïg vanbinnen. Zoals frites moeten zijn dus. Inmiddels liggen de Leon&León frites in 660 Albert Heijn filialen.

Lees het succesverhaal achter Leon&León (pdf)
 

Andere HZPC-concepten zijn:
 

SunLite®

SunLite® is een smaakvolle aardappel met minder calorieën dan de gemiddelde aardappel. Ze bevatten slechts 58 kcal per 100 gram, tegen gemiddeld 83 kcal bij de gemiddelde aardappel.

Lees meer over Sunlite
 

58 potatoes

De aardappelen onder de naam 58 potatoes zijn low-cal, bevatten weinig zout en geen cholesterol of vet. Bovendien zitten ze vol vezels, vitaminen, kalium, magnesium, fosfor, ijzer en zink!

Lees meer over 58 potatoes
 

WOKSI®

WOKSI® is een gezond en smaakvol aardappelconcept waarbij de aardappel is verwerkt tot kant en klare vers gekoelde of diepgevroren aardappelslierten, onder andere om te wokken, maar ook voor een koude toepassing zoals in salades. Zo kan snel en makkelijk een gezonde, relatief laag calorische maaltijd worden bereid ten opzichte van rijst en pasta, ideaal voor bewuste en drukke consumenten.

Finland heeft de marktprimeur van het WOKSI® product
In december 2019 heeft het aardappelverwerkingsbedrijf Pohjolan Peruna Oy onder haar merknaam Mummon het innovatieve WOKSI® gemak concept geïntroduceerd bij de Finse retailers. In het voorjaar van 2020 volgt introductie in de Finse foodservice markt. Er is inmiddels ook concrete interesse vanuit Polen. Ook zijn we in gesprek met een partij in West-Europa die het aardappelproduct in de Benelux, Duitsland en Frankrijk wil uitrollen. 
 

Kennis over koolhydraten

We hebben deelgenomen aan het onderzoek naar koolhydraten van het Carbohydrate Competence Center (CCC). Deze publiek-private samenwerking tussen 19 bedrijven en 6 kennisinstellingen heeft veel hoogwaardige kennis op het gebied van koolhydraten opgeleverd. De vergaarde kennis heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van nieuwe, lichtere, low-carb varianten. Zoals de SunLite® en Leon&León.
 

B – Voorlichting over de aardappel binnen een gezond voedingspatroon

HZPC wil consumenten weer in contact brengen met dit echte natuurproduct uit eigen omgeving. Daarom informeren we zowel jong en oud over de aardappel bijvoorbeeld via (social media) campagnes.
 

Participatie in voorlichtingscampagnes

De campagne Power to the Pieper is een branche brede campagne door de NAO (Nederlandse Aardappel Organisatie), mogelijk gemaakt door de EU. De campagne heeft als doel de aardappel te promoten als lekker en gezond. Power to the Pieper zet Neerlands trots met een campagne in de schijnwerpers.

Om consumenten en professionals van juiste en objectieve informatie te voorzien zoekt de NAO regelmatig samenwerking met experts als diëtisten, voedingsdeskundigen en agrodeskundigen. Deze kennis is terug te vinden op Kennisplatform Aardappels. Het kennisplatform heeft als doelstelling experts en professionals, journalisten en de geïnteresseerde consument te voorzien van objectieve informatie over aardappels.
 

Rondleidingen schoolklassen

We geven regelmatig rondleidingen aan schoolklassen door ons kassencomplex in Metslawier. Hier kunnen de kinderen de moderne, duurzame kassen bekijken, horen hoe aardappelveredeling werkt en zien hoe aardappels groeien op de proefvelden. 
 

C – Helpen van gezinnen met financiële problemen

We hebben een duurzame relatie met de Voedselbank Noordoost-Nederland. Door aardappelen te doneren kunnen we gezinnen helpen die financiële problemen hebben. In 2019 is 40 ton aardappels aan Voedselbank Drenthe geleverd en 1000 kg aan de Voedselbank Friesland.
 

Daarnaast hebben we nu de eerste specifieke tropische rassen ontwikkeld die kleine huishoudens in ontwikkelingsgebieden helpen om hun inkomen te verbeteren. Dit zijn duurzame rassen met diverse resistenties waardoor de opbrengst zekerder is en minder voedsel wordt verspild. De rassen zijn voortgekomen uit een samenwerkingsproject met CIP ondersteund door de Syngenta Foundation. Om succes van selectie te garanderen wordt de veredeling in Azië zelf gedaan. Dit levert tegelijkertijd werkgelegenheid en scholing op.