HZPC heeft innovatieve tools ontwikkeld die bij processen in de keten (teelt, opslag en verwerking) goed van pas komen. Deze zijn ondergebracht bij Solentum – Agro Insights een aparte B.V. binnen HZPC Holding. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling van meetmethoden en –diensten voor partners in de aardappelketen. Ook is het bijbehorende SolDataPlatform gelanceerd. Solentum heeft de volgende producten:
Dit is een elektronische aardappel die in het groei- en bewaarseizoen vijf cruciale parameters meet: de temperatuur, de relatieve luchtvochtigheid, CO2, bodemvochtigheid en mechanische schokken. De SolAntenna's kunnen op ieder gewenste locatie worden geplaatst in een bewaring of opslag om dezelfde parameters te monitoren en waar nodig bij te sturen.
Dit is de eerste app met real-time informatie voor aardappeltelers. De app geeft weer wat de verwachte opbrengst per hectare is, de verdeling in maatcategorie en de hoeveelheid aardappelknollen in deze maatcategorieën. Bedrijven die aardappelen inkopen kunnen dankzij deze app eerder en sneller bepalen of de opbrengst geschikt voor hen is.
Voor de verwerkende industrie heeft Solentum SolEye ontwikkeld: een machine die nauwkeurig en consistent de kleur van frites beoordeelt. Deze onafhankelijke, objectieve en kostenefficiënte manier van beoordelen is van groot belang voor de bepaling van de toepassing van de aardappel. Deze techniek wordt ook gebruikt door verpakkers om de homogeniteit van kooktypen te bepalen.
Solentum geselecteerd voor ‘Food Loss Challenge Asia’
Solentum werd eind 2018 geselecteerd uit een grote groep van aanmeldingen als één van de 20 start-up bedrijven die een presentatie mochten maken voor de ‘Food Loss Challenge Asia’, gesponsord door de Rabobank (www.foodlosschallenge.asia)