Om wereldwijd overal mensen te voorzien van aardappelen distribueren we het pootgoed vanuit Nederland of telen we lokaal (in Europa). De verdeelfunctie om het pootgoed te distribueren ligt voornamelijk in Nederland. In Nederland vinden daarom meer transportbewegingen plaats dan in het buitenland. Transport is de grootste component in de CO2-footprint van HZPC. De uitdaging is om de logistiek zo efficiënt mogelijk in te richten zodat het aantal transportbewegingen beperkt blijft.
Werkgroep Optimalisering transport
Er is in 2018 een werkgroep ‘Optimalisering transport’ samengesteld. Het doel van deze werkgroep wordt het formuleren van doelen en het maken en uitvoeren van een plan van aanpak om de impact van transport op het milieu te verminderen.
We hebben drie doelen geformuleerd:
- Optimaliseren transportbewegingen / verminderen van deelladingen
- Vergroten/optimaliseren van containervervoer per binnenvaart in 2020
- CO2-reductie van ingekocht transport: bijdrage leveren aan de transport sectordoelstellingen (TLN) waarbij het streven is om in 2030 49% CO2 te verminderen t.o.v. 1990
Meten is weten: inzicht in CO2-uitstoot via Big Mile data platform
We maken gebruik van drie grote vervoerspartners om ons pootgoed te distribueren. Een hiervan maakt net als HZPC zelf, gebruik van het Big Mile data platform. We willen ook dat de twee andere vervoerspartners via dit dataplatform gaan rapporteren. Het data platform maakt mogelijk om inzicht te krijgen in de emissies en in hoe efficiënt ons transport is georganiseerd.