Ambitie, doelen, resultaten – Zorg voor het milieu
Thema | Materieel aspect | Ambitie en doelen | Resultaat 2018 en 2019 |
Ontwikkelen duurzame aardappelrassen |
|||
Ontwikkelen nieuwe rassen waarbij opbrengst wordt |
Voorkomen gewasverliezen en reductie van gewasbeschermende middelen: 75% van alle rassen die worden geïntroduceerd is resistent tegen Phytophthora en PVY (Aardappelvirus Y) in 2030 |
Werkgroep opgericht, ambitie en kpi’s bepaald.
|
|
Verbeteren Fusarium (droogrot) resistentie met 20 punten van 67 naar 87 in 2024 voor rassen die worden geïntroduceerd |
Toetsen beschikbaar, nieuwe rassen in ontwikkeling. | ||
Verbeteren aardappelmoeheidresistentie (aardappelcystenaaltjes): van 74% naar 95% voor G.Rostochiensis en van 7% naar 30% voor Pallida in 2030 voor rassen die worden geïntroduceerd |
Acht nieuwe (kandidaat)rassen met breed nematoden resistentiepakket gepresenteerd. | ||
Verbeteren van bewaring score door het verhogen van kiemrust met 20 punten (van 63 naar 83 punten) in 2024 voor rassen die worden geïntroduceerd |
Gestart met het selecteren van rassen met een goede kiemrust. Focus op de sectoren Retail Fresh, French Fries en Crisps. | ||
Ontwikkelen van een breeding index voor Rhizoctonia tolerantie in 2024 |
Onderzoeksopzet bepalen | ||
Ontwikkelen van een breeding index voor Erwinia-tolerantie in 2030 |
Onderzoeksopzet bepalen | ||
Ontwikkelen van inzicht in welke mechanismen abiotische stress tolerantie kunnen beïnvloeden (droogte, hitte, stikstof, verzilting) in 2024 |
Onderzoeksopzet bepalen | ||
Thema | Materieel aspect | Ambitie en doelen | Resultaat 2018 en 2019 |
Ketenverantwoordelijkheid |
|||
Telers met een duurzaamheids-plan |
Aantal aangesloten telers dat werkt met duurzaamheidsplan groeit door naar 100% Ontwikkelen van meetmethode gericht op hoe elke teler scoort op milieu |
Werkgroep opgericht Start van pilot met digital platform – Cool Farm Tool Afstemming van doelen met betrokkenen: hogere opbrengst tegen lagere input; CO2-reductie/opwekken duurzame energie; duurzaam bodembeheer, verbeterde biodiversiteit |
|
Energie neutrale pootgoed bewaring bij telers in 2030 |
Concept plan geschreven hoe telers hierbij te ondersteunen | ||
Preventie kinderarbeid |
Voorkomen van kinderarbeid op proef- en productielocaties in risicogebieden. En bij inkoop van materialen (zoals jute verpakking) kinderarbeid uitsluiten. |
Werkgroep opgericht, beleid ten aanzien van kinderarbeid bepaald, clausule opgesteld en opname in nieuwe contracten met leveranciers en partners. Trainingsplan medewerkers. | |
Verduurzaming verpakkingen |
Geen plastic verpakkingen voor eenmalig verbruik in 2023 Minimaliseren van verpakkingen met jaarlijks 1% |
Plan geschreven voor hergebruik plastics en big Bags. Test met onbedrukte smart big Bags t.b.v. faciliteren hergebruik |
|
|
Ambitie, doelen, resultaten – Werken aan voedselzekerheid
Ambitie, doelen, resultaten – Sociale impact
Maatschappelijke impact | Materieel aspect | Ambitie en doelen | Resultaat 2018 en 2019 |
Bijdragen aan gezonde voeding |
|||
Ontwikkelen van gezondere rassen/concepten |
Acht rassen/concepten per 2020 |
Naast bestaande concepten en specialty rassen - Sunlite® en Woksi® - hebben we een nieuw low-cal / low-carb (-30%) frites merk geïntroduceerd: Leon&León. Perupa’s® bestaande uit de rassen Mulberry Beauty, Blue Star, Violet Queen, Double Fun |
|
Meer mensen houden een gezond voedingspatroon aan |
Participatie in voorlichtingscampagne #powertothepieper |
||
Het leveren van social return voor de omgeving |
40 ton aardappelen geschonken aan Voedselbank Drenthe en 1000 kg aan Voedselbank Friesland Ontwikkeling van eerste specifieke tropische rassen voor ontwikkelingslanden (ondersteuning kleine huishoudens)
|
||
Maatschappelijke impact | Materieel aspect | Ambitie en doelen | Resultaat 2018 en 2019 |
Sociale verantwoordelijkheid |
|||
Investeren in menselijk kapitaal | Verkrijgen en behoud van talent | Digitale leeromgeving HZPC Academy; ‘in-house’ trainingen; “HZPC career centre” en “HZPC Personal growth program” | |
Dialoog en transparantie | Transparant zijn en dialoog aangaan om samen met onze stakeholders te groeien |
Inzet van diverse communicatiemiddelen om te vertellen wat we doen en de dialoog aan te gaan. Bijvoorbeeld Potato Days, telersvergaderingen en Ruggespraak. Ontwikkeling Connecting Growers programma t.b.v. vergroten deelname actieve telers in HZPC. |
|